måndag 18 april 2011

Utveckla konsten att kommunicera med din tonåring


TIPS NR 1 – LYSSNA AKTIVT MED RESPEKT

Det är alltför lätt att säga ”jag hör dig” men lyssnar du verkligen fullt ut? Att slölyssna och att lyssna aktivt är två helt olika saker! Din tonåring förtjänar din fulla uppmärksamhet när han/hon talar med dig precis som du förväntar dig full uppmärksamhet när du talar. Fundera över hur ofta du sänder signalen till din tonåring att han eller hon förtjänar din fulla uppmärksamhet eller sänder du kanske det motsatta budskapet?

Men hur gör egentligen man när man lyssnar aktivt? Först och främst gör man inte flera saker samtidigt utan är fokuserad och tittar den person vi lyssnar på i ögonen kanske sitter ni ner tillsammans. Man visar inte respekt genom att vara upptagen med andra saker (Iphonen, datorn, tidningen, matlagning mm) samtidigt som vi lyssnar och svarar förstrött med ett mumlande. Det är inte aktivt lyssnande och det visar inte respekt.

TIPS NR 2- BEKRÄFTA OCH LYSSNA TILL DIN TONÅRINGS KÄNSLOR

När tonåringen kommer hem och världen är uppochner och hemsk. Hon kanske hatar (verkligen hatar just där och då) matteläraren, sin bästa vän eller världen i stort vill och det sista hon vill höra då är ditt klämkäcka ”Det kan väl inte vara så farligt” eller ännu värre att du försöker lösa det åt henne omgående.

Hon behöver bara dina öron och att klarar av att lyssna utan ord. Det du vill säga; spara det inom dig och fokusera istället på att vara tyst eller som Mia Törnblom gav tonårsföräldrar som råd på tv en gång ”Gå ut och promenera med din tonåring och håll käften!” Då börjar de prata. Bekräfta din tonårings känslor. För en tonåring är det viktigaste att få uttrycka en känsla och bli lyssnad på och därmed respekterad av någon vuxen som de litar på. Då uppstår inga konflikter utan de känner sig snabbt bättre. Pröva får du se! Känslorna kommer oftast snabbt och intensivt och försvinner på samma sätt som vågor i en höststorm om du kan lyssna och vara tyst!

En stor konst i kommunikationen med tonåringar är att låta dem få ventilera sina känslor. Att vara tillåtande och förstående inför alla känslor. Ett lyssnande öra och konsten att stänga din mun är mycket värt. Låt din tonåring dela sina känslor med er på sitt eget sätt inom rimliga gränser är det bra att uttrycka sina känslor.

LISTA MED TIPS FÖR KONSTEN ATT KOMMUNICERA MED DIN TONÅRING


  1. Lyssna aktivt och med respekt på din tonåring
  2. Bekräfta och lyssna till din tonårings känslor – tillåt tonåringen att uttrycka och dela sin känslor med dig
  3. Undvik kritik
  4. Ifrågasätt inte tonåringens känslor – tillåt känsloventilering
  5. Visa respekt för tonåringen och deras tankar, känslor, behov och önskemål.
  6. Tillåt känslor men sätt gränser på ett lugnt sätt för destruktivt beteende
  7. Var tydlig med vad du förväntar dig av din tonåring men lös inte livet åt dem!
  8. Gör tydligt för tonåringen vad han/hon kan förvänta sig av dig
  9. Stå sedan för det du lovat och bygg förtroende – helst dagligen!
  10. Ge BERÖM

Har du svårt att hitta orden för att bekräfta din tonårings personlighet och den han/hon är se då listan på ”Ord som bekräftar” här på Din Tonåring http://www.dintonaring.se/tonaren/bekrafta-vem-din-tonaring-ar

Pröva gärna även denna övning som handlar om positiv förstärkning

  • tänk i 2 hela veckor bara positiva omdömen om din tonåring (försök lägg bort de negativa och fokusera på det positiva)
  • säg sedan enbart positiva omdömen/beröm till din tonåring i 2 hela veckor

Denna övning kan förändra er relation jag lovar. Men det kan vara en svår övning att klara av – jag vet! Värt ett försök dock.

Nedanstående dikt är en bra illustration av hur det är att vara tonåring och det är vad vi vuxna måste orka stötta. När tonåringen inte orkar bära sina känslor får vi vara extrabärare och det bästa sättet är att sitta ner och lyssna med två öron och liten stängd mun.

”Låt mig få vara en trotsig tonåring, jag kommer att bli vuxen.

Låt mig få skrika och springa min väg, jag kommer alltid att återvända.

Låt mig hitta min egen väg, jag kommer ju ändå att söka.

Låt mig snubbla, jag kommer att resa mig.

Låt mig få deppa och vara slut, jag kommer att bli glad igen.

Låt mig hitta ett eget liv, jag kommer ändå att lämna er snart.

Låt mig få ha hemligheter, jag kommer att berätta dem sedan.

Låt mig inte bli sårad, jag litar ju på er.

Låt mig få prata när jag behöver, jag klarar inte det här själv.

Låt mig få gå när jag är redo, men släpp mig inte helt.

Låt mig gå, komma igen och vara liten när jag inte vill vara stor.”

Dikt av Katarina Pierre

Källa: Stellabloggen www.stiftelsensstella.se

Känner du att du bara måste kritisera, kritisera då tonårsbeteendet men aldrig din tonåring och hans person. Det är stor skillnad mellan det du gör och det du är! Tänk på att säga ”Det du gjorde var mycket dumt” istället för ”Du är dum”.

Tänk också på att meningar som börjar med ”Varför….” eller ”Du är….” samt att använda ”alltid” och ”aldrig” oftast uppfattas som kritiska uttalanden och känns attackerande för din tonåring. En tonåring som känner sig attackerad sitter oftast inte kvar och pratar med dig och känner sig inte respekterad av dig.

När du genom att respektera tonåringens tankar, känslor, behov och önskemål visar din respekt lär du din tonåring att respektera sig själv och i sin tur respektera andra. Det ger dem också känslan av att de är värdefulla som människor och att de är värda att lyssnas på, kommuniceras med och att de har något att erbjuda även i den vuxna världen. De får helt enkelt en positiv självbild och en god självkänsla med sig i sitt livsbagage. Det är väl innerst inne det vi alla vill ge våra barn att använda i sitt framtida liv och till på köpet får vi i nuet en (relativt) konfliktfri relation med vår tonåring. Glöm heller inte bort att skilda meningar inte är livsfarliga och att även friktion alstrar värme och om den hanteras på ett moget sätt leder till utveckling.

LYCKA TILL – vi ses snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar