fredag 6 maj 2011

Diskutera rasism och främlingsfientlighet med din tonåring



Du och dina åsikter samt det sätt du resonerar med ditt barn som förälder och förebild kan göra stor skillnad i en tonårings uppfattning när det gäller främlingsfientlighet och rasism. Se till att vara påläst och framförallt diskutera ämnet rasism och främlingsfientlighet med din tonåring. Gärna ofta.

Tonåringar behöver pröva sina tankar och uttrycka sina åsikter i trygga miljöer samt utmanas och stimuleras till nytt tänkande och ökad kunskap. Även de tonåringar med mycket starka och främlingsfientliga åsikter behöver få uttrycka sina tankar. Men det är kanske här vi vuxna behövs allra mest. Vi behövs som en stark motpart med kunskap. En motpart som står kvar och både lyssnar men också för fram andra åsikter. Backa inte men kom ihåg att inte heller göra det till en kamp om att vinna eller förlora. Med en tonåring ökar det alltid avstånden snarare än minskar dem.

Din roll som förälder är ovärderlig här – skolan kan inte göra hela jobbet! Den nu aktuella utredningen om främlingsfientlighet som tillsatts av regeringen betonar starkt skolans roll att jobba mer aktivt och förebyggande mot rasism och att det ska vara ett krav på skolor att göra det. Skolan kan göra mycket och det är en plats där värderingar av alla lika värde och demokrati både skall råda och skall läras ut. Men enbart skolan kan aldrig göra jobbet så låt oss föräldrar ta ett minst lika stort ansvar för detta i hemmet.

För att vi skall kunna diskutera rasism och främlingsfientlighet med våra tonåringar behöver vi vara pålästa och trygga och tydliga med vår egen uppfattning. Då visar du stabilitet och det medför att en diskussion med en tonåring blir värdefull och utvecklande. Backa inte. Låt dina åsikter och din kunskap ta plats även inför den envisaste och starkaste tonåring. Glöm dock inte att tillåta även tonåringen att uttrycka sina tankar och åsikter . Lyssna och fråga gärna så att du får reda på mera och vad som ligger bakom hans eller hennes åsikt. Hur har den vuxit bra? Vad har gjort att han ser på saken på det sättet? Vem/vilka har han lyssnat på? Be tonåringen förklara och beskriva.

Börja med att lyssna och först när du har lyssnat är det din tur. Delge då dina åsikter och dina kunskaper, som du hämtat in och låt diskussionen fortsätta härifrån. Det är viktigt att detta inte är ett tillfälle när du som vuxen skall bestämma och berätta hur din tonåring skall tycka (även om det i ett så här känslomässigt starkt berörande ämne kan vara svårt att bortse från att önska att vi kunde få göra det och hoppa över lyssnande). Men med en tonåring leder det beteendet bara till ett ännu större ställningstagande emot din åsikt om du har otur.

Du har väl inte glömt bort din roll som lärare i kritiskt tänkande och att vara förebild för en tonåring för hur man utvecklar sitt tänkande? I detta ämnesområde är det ett väldigt bra tillfälle att träna både och.

Det blir alltid bättre om du först lyssnar och sedan berättar om dina åsikter och dina kunskaper. När detta är gjort kan diskussionen fortsätta i ett klimat av ömsesidighet och respekt. Man behöver inte tycka likadan och vara överens för att det klimatet skall vara möjligt även om det är mycket svårare. Ett förhållningssätt av ”din åsikt och min åsikt och de behöver inte vara lika” är alltid ett bra fundament i en utvecklande relation.

Det är mycket viktigt att försöka stå emot din vilja av att ta upp och beteckna saker som ”Rätt eller fel”, vilket fullt förståeligt kan vara väldigt svårt när det handlar om rasism och främlingsfientlighet. Om det är rena kunskapsfel tonåringen kommer med kan du alltid rätta det med de kunskaper du känner dig säker på. Men åsikter och uppfattningar kan aldrig vara rätt eller fel – de är bara olika och vi kan ha olika åsikter.

Våra åsikter bygger oftast på kunskap eller frånvaro av kunskap – så din största roll är att förmedla kunskap och diskutera konsekvenser av denna. Du som förälder kan påverka din tonårings åsikter om du gör det med respekt.

Åsikter kan också många gånger bygga på en försvarsinställning som kommer från ett syndabockstänkande och ett önskemål att skylla sin egen situation på någon annan istället för att ta ett eget personligt ansvar. Det är ofta lättare att skylla på andra än att våga kliva fram och ta ett eget ansvar. Tex om jag inte vill ha vissa typer av jobb och andra (läs syndabockarna) får det då är det oftare fel på dem än det är fel på min motivation och mitt engagemang. Eller hur? Även detta är ett område att diskutera när det gäller främlingsfientlighet och rasism.

Bakom ”offertmentaliteten” och syndabockstänkande döljer sig väldigt ofta, men inte alltid, en ganska låg självkänsla och rädsla för att ta ansvar. Men det kan också handla om bekvämlighet och att inte inse att man har både rättigheter och skyldigheter i samhället och i livet. Och det kommer jag att återkomma till i Självkänslo-skolan längre fram.

MERA INFO FÖR DIG SOM FÖRÄLDER

Läs mera på sajten Expo skola. Expo Skola är ett samarbete mellan Expo utbildning, Stiftelsen Natur och Kultur och Lärarnas Riksförbunds forum för humaniora och samhällsvetenskap. Sajten riktar sig till gymnasiet och grundskolans senare år. De erbjuder en unik kunskapsbank om organiserad rasism och intolerans för lärare, pedagoger, elever och andra intresserade.

Är du intresserad av att se hur skolvalet 2010 utföll i den skola dina barn går i gå in på sajten Skolval2010och välj resultat per skolan för att komma in på den skola du är intresserad av att se resultatet för.



Läs mer om:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar