tisdag 3 maj 2011

Konsten att se kritik som utvecklande


Källa: mmanytt.se

Ett råd jag själv fick en gång för länge sedan var att jag skulle tacka den som kritiserade mig!

Det var svårt – jag erkänner. Det är också svårt när det handlar om kritik som vi får från våra egen barn och kanske speciellt från våra kraftfulla och ibland avståndstagande tonåringar.

Lyckas jag med tänka på tonårsdotterns svidande kritik som inget annat än en information till mig om något som hon har en stark åsikt om. Jag gör något som jag är inte är medveten om effekterna av.! Hennes kritik kan ju dock då och då var i det närmaste rena personangrepp och den kritiken behöver jag inte behandla på samma sätt utan den kan jag slå dövörat till.

För att kunna ta kritik som framförs som konstruktiva tips och feedback som är till hjälp för oss krävs att vi vågar ställa frågor och att vi har ett intresse av att förstå varför personen som framför kritik överhuvudtaget gör det. Dessutom bör man vara trygg i sig själv och inte ta sig själv på alltför stort allvar. För att du som förälder, skall vara bättre rustad för att klara av att hantera kritik från din tonåring (handlar om kritik som inte faller under kategorin personangrepp) kommer här 5 tips.


5 TIPS FÖR ATT TA EMOT KRITIK

1. Lyssna utan att avbryta.

2. Försök att förstå, våga fråga om något känns otydligt.

3. Undvik att inta försvarsposition.
4. Fundera på om kritiken är riktig och relevant och avgör om du behöver
förändra något.
5. Tacka den som ger dig kritik. Försök att se kritiken som en gåva istället
för något negativt.

och så ytterligare 5 tips för när du själv vill framföra utvecklande kritik till din tonåring.


5 TIPS FÖR ATT FRAMFÖRA KRITIK TILL DIN TONÅRING

  1. Välj rätt tidpunkt och stressa inte! Ofta vinner vi på att ta det vid ett senare tillfälle!
  2. Ge kritik endast inför den det berör dvs se till att inga andra personer finns närvarande (kompisar, syskon, släkt mm)
  3. Se till att skilja på person och prestation kritisera beteendet och inte personligheten!
  4. Var konkret och tala bara för dig själv och syftet med kritiken. Dra absolut inte in andra i det och säg ”alla tycker…” eller ”pappa tycker också….”
  5. Tacka för att du fick ge kritik och beröm förmågan att lyssna till kritiken så kan detta bli ett återkommande och utvecklande inslag i er kommunikation sinsemellan.

”Den som enbart letar efter fel hittar ingenting annat”

engelsk ordspråk



Läs mer om:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar